Uşaqlarda yaradıcılığı inkişaf etdirməyin 5 fərqli yolu

Uşaq demək xəyal etmək və xəyallar aləmində yaşamaq deməkdir.

Yaradıcılıq hər bir uşağın malik olduğu, lakin inkişaf etdirilməsi lazım olan vacib bir bacarıqdır. Yaradıcılığı inkişaf etdirmək həyatımıza müsbət mənada çox təsir edir. Bu bacarığı inkişaf etdirməyin ən vacib və asan yollarından biri körpələrimizə uşaqlıqdan, hətta körpəlikdən başlayaraq bir valideyn kimi “yaradıcılıq” şüuru ilə yanaşmaqdır. Uşaqlarda yaradıcılığı inkişaf etdirmək üçün başlıca olaraq onların öyrənmə sevgisini artırmaq lazımdır.  Uşağı yaradıcılığa məcbur etmək olmaz. Uşaqların təxəyyül və yaradıcılıqlarını genişləndirməsini təmin etmək üçün xüsusi qaydalar və ya göstərişlər yoxdur. Müasir dünyada, müəyyən bir sahədə uğurlu olmaq gələcəyə zəmanət vermir, əksinə uğur qazanmağın sirri yaradıcılıq və kəşfdir.

Uşaqların yaradıcılığını inkişaf etdirməyin 5 fərqli yolunu sizinlə bölüşürük.

  1. Uşağınızın yaradıcılığını istifadə edə biləcəyi bir mühit yaradın

Mütəxəssislər uşaqların öz yaradıcılıqlarını nümayiş etdirə biləcəkləri mühitin yaradılmasının çox vacib olduğunu deyirlər. Bu, oyuncaqlarla dolu çuval və dəbdəbəli oyun otağı demək deyil. Texnologiyanın da sürətli inkişaf etdiyi dönəmdə uşaqları maksimum texnoloji alətlərdən uzaq tutaraq, onları öz mühitlərində böyümələrinə imkan yaratmalı və yaradıcılıq qabiliyyətlərini inkişaf etdirmək üçün onlara mühit tanımalıyıq.

  1. İstəklərini kəşf etməsini təmin edin

Uşağınızın maraqlarına diqqət yetirin. Çünki bəzən onların maraqlarının altında yaradıcılıq sahəsinə aparan tunel ola bilər. Məsələn, övladınız palçıq və torpaqla oynamağı sevirsə, bu maraq sizə onu dulusçuluq və keramika sənətinə yönəltmək imkanı yaradır. Kim bilir, bəlkə də gələcəyin heykəltəraşını böyüdürsünüz. Uşağınız planetlər, kosmos, ulduzlar haqqında suallar verirsə, siz astronomiya ilə bağlı kitablar və oyuncaqlar almaqla ona üfüqlərini genişləndirməkdə kömək edə bilərsiniz.

  1. Sərt qaydalar qoymayın

Qadağalar, sərt qaydalar uşaqların yaradıcılığının inkişafına mane olur. Uşaqların gərək sərbəst hərəkət sahəsi olsun, fərqli təcrübələr keçirsin və yeni şeylər kəşf etsin. Misal üçün, uşağa rəsm çəkərkən ətrafa boya səpməməyi və heç bir yeri çirkləndirməməyi söyləmək uşağın sərbəst hərəkət etməsinə mane olar. Bu onun yaradıcılığını ifadə edə bilməməsinə səbəbdir.

  1. Nəticəyə deyil, prosesə diqqət yetirin

Yaradıcılıq risk tələb edir. Uşaqların diqqətini öz işinin nəticələrinə yönəltməsi onları yaradıcılıqdan yayındırır. Mükafat yönümlü hər hansı fəaliyyət uşaqların nəticəyə daha çox diqqət yetirməsinə səbəb olur. Bir sözlə, uşaqları uğurlu nəticələr və əldə edə biləcəkləri mükafatlarla həvəsləndirməkdənsə, diqqəti prosesə və göstərdikləri səylərə cəlb etmək daha vacibdir. Təbii ki, bununla bağlı bütün iş böyüklərin üzərinə düşür.

  1. Övladlarınıza suallar verin

Uşağınıza yaşına uyğun müxtəlif suallar verə bilərsiniz. Məsələn, problemə necə yanaşır və bu problemi necə həll etməyə çalışır? Bunun üçün siz maarifləndirici kitablardan kömək ala və ya mümkün ssenariləri özünüz yarada bilərsiniz. Uşağınızdan fikirlərini kağıza çəkməsini və ya yazmasını xahiş edə bilərsiniz. Beləliklə, siz onlara yaradıcı düşünməyə və beyin fırtınasına kömək edirsiniz.

 

 

“İnadkarlıq emosional inkişafın nəticəsidir”

Bəzən mağazalarda, parklarda, ictimai nəqliyyatda valideynləri ilə inadlaşan uşaqlarla qarşılaşırıq. Bir gün isə öz övladımız inad etməyə başlayır? Bu vəziyyətdə necə davranmalıyıq ki, həm uşaq zərər görməsin, həm də inadkarlığı yumşalsın? Bütün bu suallara “Bağçam” uşaq bağçaları şəbəkəsinin Uşaq inkişafı üzrə koordinatoru Arzu Rzayeva cavab verir.

Uşaqlarda inadkarlıq emosional inkişafın nəticəsidir.

İnadın yaşı

Uşaqlarda inadkarlıq təqribən 14 aylığından başlayır. 1-3 yaş aralığında uşaq dünyanı kəşf edir, ətraf aləmlə tanış olur. Bu zaman o, özünü “dinləyir”, öz istəklərini “eşidir”. Bu dövrdə uşaqlar valideynlərindən ayrılmaq narahatlığı yaşayır, digər tərəfdən yeni şeylər kəşf etməyə başlayır, valideynlərin, böyüklərin dediklərinə əməl etmir.

4 yaşdan sonra artıq bu zamana qədər öyrənib gördüklərini təcrübədən keçirmək istəyir. Buna görə də uşağa “yox, etmə, dur” dedikcə o, əksinə, daha da inadkarlıq edib, öz istəyinə doğru gedir. Uşaq bu vaxt sərhədləri öyrənməsə, gələcəkdə qaydaları qəbul etməkdə çətinlik çəkə bilər. Valideynlərin uşağın istəklərinə zidd davranışları gələcəkdə uşağın davranış pozğunluqları göstərməsinə səbəb olur.

5-6 yaş aralığında isə uşaq artıq şəxsiyyətdir. Başqalarının eqoistliyinə, iradına qarşı öz şəxsi mövqelərini bildirir. İnadla qarşılaşdıqda öz mövqeyində inadkarlıqla durur.

Uşaqlarda inadkarlıq səbəbləri

Bəzi hallar var ki, onları inadkarlıqla qarışdırmamaq lazımdır, məsələn uşağın alışdığı düzəninin dəyişilməsi qarşısında dirənməsi, bağçaya getmək istəməməsi, ondan tələb olunan təmizlik qaydalarına tam riayət edə bilməməsi və s. bunlar inadkarlıq deyil.

Hər inadkar davranışın arxasında bir neçə səbəb dayana bilər. Uşaqlarda inadkarlığın səbəbləri:

  • Yaş dönəmi xüsusiyyətləri
  • Ətrafdakıların diqqətini cəlb etmək istəyi
  • Uşaqların valideynlərinin sevgisinin sərhədlərini test etməsi
  • Uşağın gündəlik tələbatlarının ödənməməsi
  • Tərbiyədə yol verilən nöqsanlar – ya aşırı qadağa qoymalar və ya uşağın hər istəyinin yerinə yetirilməsi
  • Ailədə ümumi tərbiyə strategiyasının qeyri-müəyyənliyi
  • Ətrafdakıların kompromisə getmə bacarığının əksikliyi, öz nöqteyi-nəzərindən başqasını qəbul etməməsi və s.

İnadkar uşaqla davranış

Əvvəlcə “Xeyr!” deyilən şeyə sonradan “Bəli!” deyilsə, uşaq bunu ətrafında hər kəsə qarşı hər zaman istifadə etməyə başlayacaq. Başqa vaxt və vəziyyətlərdə də  ətrafdakılar məğlub olana qədər mübarizəyə davam edəcəklər. Ona qərarlı və tutarlı, eyni zamanda mütləq şəkildə nəvaziş göstərərək yaxınlaşıb, lazımi açıqlamaları edib məyus olduğumuzu söylədikdən və bu mövzuda qərarlılığımızı hiss etdirdikdən sonra ona zaman vermək lazımdır. Bir müddət sonra yenidən istədiyini əldə etmək mövzusunda bizimlə inadlaşlamağa başlayarsa, heç bir reaksiya verməməliyik. Bir neçə cəhddən sonra  uşaq özü imtina edib geri çəkiləcək.

İnadkarlığı mənfi keyfiyyətə keçirməmək üçün onu pik nöqtəyə çatdırmamaq lazımdır. Bunun üçün böyüklər aşağıdakıları mütləq nəzərə almalıdır:

– Hadisələrə “uşağın gözü” ilə baxmaq, soyuqqanlığı qorumağa çalışmaq, dərindən nəfəs almaq və “O, sadəcə, bir uşaqdır!” demək.

– İnadkarlığı doğuran səbəbləri anlamağa çalışmaq, yəni uşaq bu davranışı ilə nə demək istədiyini başa düşməyə çalışmaq.

– İnadlaşan uşağa  gözləmədiyi münasibət göstərmək, məsələn: onları təqlid etmək, vəziyyəti oyuna çevirmək, təəccübləndirmək, fikrini yayındırmaq və s.

– Uşağın müstəqil edə bildiyi hər bir işə şərait yaratmaq, işbirliyi təklif etmək, amma öz fikrini zorla qəbul etdirməmək.

-Uşaqların günlük ehtiyaclarını (yemək-içmək, yatmaq və s.) vaxtında ödəmək.

– Qadağaların sayını azaltmaq və var olanların səbəblərini izahedici formada sadə, qısa cümlələrlə açıqlamaq.

– “Böyüklər hər zaman haqlıdır”  fikrindən əl çəkmək. Əsas məqsəd uşağa kimin güclü, kimin gücsüz olduğunu sübut etmək deyil, o anda əldə edə bilməyəcəyi bir şeydən imtina etməyə razı salmaqdır.

 İnadkarlığın üstünlükləri

İnadkarlığın  müsbət yönləri də var – çətinliklərin öhdəsindən gəlmək, əzimli olmaq, doğru bildiyi şeylərdə sabit olmaq, fikirlərinin arxasında durmaq kimi bir çox xüsusiyyətlər məhz inadkarlığın fərqli təzahürləridir.

  1. İstədiyi şeyi nə üçün etmədiyinizi ona sadə bir şəkildə açıqlayın və mütləq bu vəziyyətə görə nə qədər məyus oluduğunuzu bildirin. Onun istədiyi şeyi sizin də istədiyinizi, ancaq içərisində olduğunuz şərtlərin buna icazə vermədiyini söyləyin. Duyğularını paylaşdığınızı bilmək onu həm rahatladacaq, həm də sizi ona qarşı məhdudiyyətlər qoyan bir düşmən olaraq görməyinə mane olacaq.
  2. Bütün cəhdlərə baxmayaraq uşağınız sizinlə inadlaşmağa davam edirsə, onun diqqətini istədiyi şeydən başqa bir nöqtəyə çəkməyə çalışın. Bu cizgi filmi, pişik, sevdiyi şirniyyat və ya oyun kimi bir şey ola bilər. Uşağınız sakitləşənə qədər diqqətini çəkəcək başqa alternativlərdən istifadə edə bilərsiz. Bu kiçik yaşalardakı uşaqlarda uşaqlarda daha çox keçərlidir. Ancaq məktəb yaşına qədər, hətta daha sonrasında belə bu metodun faydasını görə bilərsiniz.
  3. Uşağınıza variantlar təqdim edin; beləliklə onu müstəqil bir şəxsiyyət olaraq qəbul etdiyinizi, onun qərarlarına hörmətlə yanaşdığınızı düşünəcəkdir. Özü ilə əlaqəli qərarları verə bildiyini və onun seçiminə hörmət edildiyini düşünərək inadlaşmaqdan imtina edəcəkdir. Siz də uyğun variantlardan birini qəbul etdirtə bildiyiniz üçün özünüzü rahat hiss edəcəksiniz. Təklif etdiyiniz variantlar nə qədər az olarsa, uşağınızın qərar vermə müddəti də o qədər qısa olar. Variantların hər hansı birinin seçilməsi halında təsdiq etdiyiniz variant olmasına diqqət edin ki, yeni bir anlaşılmazlıq yaşamayasınız.

Və s.kimi üsullardan istifadə etmək olar

İnadkar uşaq təhsildə

Uşaqla kriz zamanı düzgün davranmadıqda inadkar davranış onda vərdiş yaradır. Təlim və tədris nizam-intizamlı prosesdir. Uşağın inadkar davranışları  günlük rejimə, nizam-intizam qaydalarına qarşı itaətsizlik yaradır. Bu da təbii ki, yaşıdları ilə birgə təlim və tədris biliklərinə yiyələnməsinə mənfi təsir göstərir. Eyni zamanda ətrafında olan uşaqların da diqqətin yayındırır.

İnadkar uşaq “Bağçam”da

Şəbəkədə inadkar uşaqlara peşəkar yanaşılır. Psixoloqun dəstəyi ilə verilən tövsiyələrə uyğun davranılır. Adətən, alternativ oyun növü, başqa fəaliyyət, uşağa qarşı aktiv dinləmə üsulundan istifadə edilir.

 

Tənbəl uşaq yoxdur!

İnsanın tərbiyəsi və inkişafı uşaqlıq dövründən başlayır. Bu dövrdə uşağın inkişafı, motivasiyası, öyrənmə istəyi və fiziki fəaliyyəti çox vacibdir. Lakin bəzən uşaqlar tənbəllik edirlər. Bu məqaləmizdə uşaqlarda tənbəlliyin səbəblərini, nəticələrini və üstələnmə yollarını araşdırmışıq.

Uşaqlarda tənbəlliyin səbəbləri müxtəlif ola bilir. Bəzi uşaqlar tez həvəsdən düşürlər, məşğul olduqları fəaliyyətlərdə maraqlarını və motivasiyalarını itirirlər.

Tənbəllik, uşağın təhsilinə ciddi təsir edir. Uşaqlar hər bir mərhələdə öz potensiallarını reallaşdırmaq və özünü inkişaf etdirmək imkanına sahib olmalıdır. Tənbəllik, bu imkanları məhdudlaşdıraraq uşaqların inkişafını təhlükə altında qoyur.

Bəs bir uşaq nə zaman tənbəl olur? – Əgər valideyn övladının sözünü yerə salmırsa, “balam pis olmasın, əziyyət çəkməsin” düşüncəsiylə hərəkət edirsə, onun yerinə işləri görməyə çalışırsa, o halda uşaq asana öyrənir. Nəticədə isə tənbəl yetişir.

Tənbəlliklə mübarizə üçün bir neçə yol mövcuddur. Ən əsası, uşağın marağına uyğun təcrübələr və fəaliyyətlər təşkil etməkdir. Onları maraqlandıqları sahələrə yönləndirib, dəstək olmaqla öz potensiallarını tanımağına və reallaşdırmağına kömək edə bilərsiniz. Nəticələrindən asılı olmayaraq uşağınızın səylərini təqdir edin. Bu, onların özünə inamını və həvəsini artıra bilər.

Müntəzəm fiziki fəaliyyət, sağlam qidalanma və kifayət qədər yuxu ehtiva edən balanslaşdırılmış həyat tərzi uşağın motivasiya səviyyələrinə müsbət təsir göstərir.

Valideynlərin özlərindən yaxşı nümunə yoxdur. Uşaqlar valideynlərinin necə davrandığını görərək ona uyğun davranırlar. Onlara vacib tapşırıqları yerinə yetirməyin çətin olmadığını göstərməliyik və özümüz üçün böyük səy tələb etsə də, şikayətlərindiyimizi onlar görməməlidirlər.

Uşaqlarda tənbəllik, onların inkişafına, öyrənmə prosesinə və sosial tərbiyəsinə təsir edə bilən ciddi bir məsələdir. Uşaqların marağını, motivasiyasını və potensialını üzə çıxarmaq onların sağlam inkişafını təmin etmək üçün ən əsas addımlardan biridir. Tərbiyə və dəstək ilə, uşaqlar tənbəllik problemini aşa bilər və daha müvəffəq və sağlam bir həyat tərzi qura bilərlər.

Uşaqlar bağçaya necə hazırlaşdırılmalıdır?

Bağça uşaqlar üçün yeni mühitdir. Bu səbəbdən uşaqları qorxuda bilir. Problemin həlli üçün də valideynlər övladlarını bağçaya göndərməzdən əvvəl hazırlıq görməlidir. Bəs hazırlıq hansı qaydada aparılmalıdır?

Bu barədə geniş məlumat almaq üçün “Bağçam” Uşaq Bağçaları Şəbəkəsi İdarə Heyətinin üzvü, məktəbəqədər təhsil mütəxəssisi Xalidə Rzayeva ilə söhbətləşdik.

 

Xalidə xanım bildirir ki, bağçaya uyğunlaşma prosesində valideynlərin rolu böyükdür çünki, uşaqların həyatlarında ən güvəndikləri şəxslər valideynləridir. Məhz buna görə də uşaqlar valideynlərinin bələdçiliyi ilə yeni mühitə addım ata, həmin yerlə tanış olmaq istəyə bilərlər:

“Valideynlər övladlarında əvvəlcədən bağçayla bağlı bir sıra xoş təəssüratlar yaratmalıdırlar. Bu addımlara misal olaraq, bağça haqqında müsbət fikirlər söyləmək, bağçanın maraqlı tərəflərini göstərmək, orda çoxlu dostluqlar əldə edəcəyini, əyləncəli xatirələr qazanacağını demək və s. ola bilər. Valideynlər həmin fikirləri sadəcə nitqlə deyil, vizuallar vasitəsilə də təsdiqləməlidir. Ən yaxşı məsləhətim isə övladlarınızı bağçanın həyətyanı sahəsinə aparıb, uşaqların mühiti müşahidə etməsinə şərait yaratmaqdır”.

 

Müsahibimiz qeyd edir ki, bu prosesdə həm valideyn, həm də uşaqlar tərəfindən bəzi çətinliklə yarana bilir. Təcrübəyə əsasən ən çox rast gəlinənidə gün rejiminə uyğunlaşmaqdır:

“İstər- istəməz ailədəki rejim, yuxu, oyanma, qidalanma və asudə vaxtın təşkili kimi mövzular  bağçadakından fərqli nizamlanır. Anidən alışdıqları rejimdən bağça rejiminə keçmək, məsələn:  səhər sübh oyanmaq, səhər idmanına bağçada uşaqlarla birgə qoşulmaq, gigiyenik prosedurlar mütəmadi olaraq həyata keçirmək, gündəlik hərəkətli rejimin olmaq valideynlərdə və uşaqlarda ilk həftələr narahatlıq yaradır. Yaranan bu narahatlığı tez bir zamanda aradan qaldırmaq üçün bağçaya başlamadan öncə valideynlər bağçanın günlük rejimi və menyusu ilə tanış olmalı, tədricən ailədə də qidalarda və günlük rejimdə həmin prosesə uyğun dəyişiklik etməlidir”.

 

Mütəxəssis əlavə edir ki, uşaqlarla valideynlər arasında xüsusilə də ana-övlad arasında güclü emosional bağlılıq olur. Bu da uşaqların bağçaya adaptasiya prosesində çətinliklər yaradır:

“Bəzən analar uşaqlarından ayrıla bilmir. Belə bağlılıq olan ailədə uşaqlar bağçayla yanaşı digər sosial mühitlərə də çox gec adaptasiya olur, fəaliyyətlərə qoşulmur, aktivlik göstərə bilmirlər. Tövsiyə edilən odur ki, valideynlər bu emosional bağı daha da dərinləşdirməsin. Belə hallar baş verərsə, valideynlər ilkin olaraq emosional vəziyyətini tarazlaşdırsın. Hər bir halı götür-qoy edərək, övladlarının yaxşlığını düşünərək hərəkət etsin. Yəni valideynlər övladının təhsilə cəlb olunacaq yaşda olduğunu bilməli və sosial, emosional, həmçinin fiziki inkişafı üçün bağçanın zəruri olduğunu anlamalıdır. Bu halların əksi baş verərsə, peşəkar dəstək almalı, psixoloq konsultasiyasına yazılmalıdır”.

 

Sonda Xalidə xanım uşaqların inkişafında bağçanın önəmi vurğulayır:

“Bağça uşaqları həm həyata, həm də təhsilin növbəti pilləsi olan məktəbə hazırlayır. Bağçada olduğu müddətdə uşaq bütün həyat bacarıqlarını əldə edir, ictimai həyat hadisələri ilə tanış olur, özgüvənli böyüyür, fərd kimi formalaşır, sosial bacarıqları artır, qrup və tək halda işləməyi öyrənir. Bu da öz növbəsində məktəbdə, gələcək təhsil həyatında, eləcə də iş mühitində əldə edəcəyi bütün uğurlar üçün təməli qurur. “Bağçam” Uşaq Bağçaları şəbəkəsində də bu prosses davamlı olaraq illik tədbirlər proqramı əsasında tənzimlənir. Bu tədbirlər planının böyük bir hissəsini valideynlərlə iş bölməsi tutur. Buna görə də valideynlərin maarifləndirilməsi üçün şəbəkə müəyyən tədbirlər keçirir, müxtəlif peşəkar mütəxəssilərlə valideynləri görüşdürür, seminarlar və masterklaslar təşkil edir. Bu da özlüyündə uşaqlar üçün uğurlu gələcəyin açarını təmin edir.”

 

 

 

 

Uşaqlarda aqressiya halları

Uşaqlar böyüdükcə, onların beyinləri inkişaf edir, ətrafda baş verənlərə reaksiyaları artır. Bu reaksiyaların içində bəzən uşaqlarda aqressiya da formalaşır. Uşaqların bu aqressivliyi valideynlər üçün ən çətin sınaqlardan biri olur.

Bəs görəsən bunun səbəbi nədir? Bu situasiyada valideynlər nə etməlidirlər? Bu kimi suallarımıza cavab tapmaq üçün İndigo support-un layihə kordinatoru, psixoloq Aysel xanımla həmsöhbət olduq.

Uşaqlarda aqressivliyə səbəb olan amillər nələrdir?

Uşaqlarda aqressiyanın səbəbi müxtəlifdir. Öncəliklə uşağın yaşına və fiziki-əqli inkişafına diqqət etməliyik. Məsələn, aqressiv davranışlar uşağın 2-3 yaşında müşahidə edilirsə, bu 2 yaş və ya 3 yaş sendromunun göstəricisi ola bilər. Fiziki və yaxud əqli inkişafında geriliklər varsa, xüsusilə də nitq geriliyi kimi özünü göstərən gerilik varsa, bu zaman uşaqda aqressiv davranışlar müşahidə edə bilərik.

Əgər yuxarıda sadaladığımız hallardan heç biri deyilsə, bu zaman ailə daxili münasibətlərdə aqressiv davranışların olması və ya ətrafında (bağçada, məhəllədə, TV-də və ya telefonda) aqressiv davranışlara məruz qalma və bunu rol model alma halı ola bilər.

Aqressiv uşaqla necə davranmaq lazımdır?

Ümumiyyətlə, uşağın davranışda istənilən xoşagəlməz hərəkət gördükdə, söz eşitdikdə ilk olaraq edəcəyimiz şey bu davranışa reaksiya verməməkdir. Çünkü, uşaqlar çox yaxşı müşahidə etmə qabiliyyətinə malikdirlər və istər bilərəkdən, istərsə də bilmədən etdikləri hər davranışın  nəticəsinə uyğun olaraq hərəkət edirlər. Bir dəfə edəndə diqqət cəlb etdiklərini görüb bunu dəfələrlə təkrarlaya bilərlər.

Aqressiyanın qarşısını necə almaq olar?

Belə ki, əgər biz aqressiv davranışların yaranma amilini dəqiqləşdirmişiksə, buradan istiqamət götürərək, ona müdaxilə etməliyik. Məsələn: 2 və ya 3 yaş sendromudursa, diqqət cəlb etmək üçün etdiyini nəzərə almalı, soyuqqanlı və qətiyyətli olmalıyıq. Nitqinə görədirsə, söz ehtiyatını yaşına uyğunlaşdırmalıyıq. Bunu ya tək ya da xüsusi mütəxəssislərin (psixoloq, loqoped, psixo pedaqoq) dəstəyi ilə etməliyik.

Əgər rol model götürdüyü kimlərsə varsa, bu səbəbi aradan qaldırmağa çalışmalıyıq.

Uşaqlarda aqressiv davranışları müəyyən etməyin hansı yolları var?

Bunun xüsusi bir yolu yoxdur. Burada əsas edəcəyimiz şey övladımızı müşahidə etməkdir. Hansısa istəyini, tələbatını həyata keçirtmək üçün aqressiv davranırmı və bunu tez-tez təkrarlayırmı kimi məqamlara diqqət etməliyik.

Mütəxəssislə məsləhətləşmək, məlumat alıb ona uyğun hərəkət etməliyik.

Uşaq həkiminə nə zaman müraciət etmək lazımdır?

Əgər aqressiv davranışlar övladımızın gündəlik həyat fəaliyyətinə mane olursa, eyni zamanda özünə və ya başqasına qarşı təhlükə yaradırsa, heç bir şəkildə qarşını ala bilmiriksə, bu zaman həkimə müraciət edib müayinə olunmalı və həkimin təyin etdiyi müalicə üsuluna uyğun davranmalıyıq.

Xoşbəxt uşaq böyütməyin yolları

Valideynlərin əsas məqsədlərindən biri də övladlarını xoşbəxt fərd kimi böyüdə bilməkdir.

Ümumiyyətlə, xoşbəxt uşaq dedikdə əsasən heç problem çıxarmayan, ailənin hər istədiyini yerinə yetirən, sakit və qaydalara düzgün əməl edən uşaqlar ağıla gəlir. Halbuki, uşaqlar daim böyüyür və inkişaf edir. Bu inkişaf prosesində düşüncələri, maraqları, təcrübələri də dəyişir.

Xoşbəxt uşaq böyütməksə, çətin prosesdir. Hər bir uşağın fərdi ehtiyaclarına uyğun olaraq onları xoşbəxt edən nüanslar fərqlənə bilir. Buna görə də, ilk olaraq övladınızı tanımalı, müşahidə etməli, istəklərinə fokuslanmalısınız. Yəni öz gözləntilərinizi deyil, övladınızın gözləntilərini düşünməlisiniz.

Bəs xoşbəxt uşaq böyütmək üçün nələrə nəzər yetirməliyik?

 

  1. Güvən formalaşdırın

Övladınıza hər mövzuda etibar etməli, seçimlərinə hörmətlə yanaşmalısınız. Onu olduğu formada qəbul edib və qeyd-şərtsiz sevgi göstərməlisiniz. Güvənilən, qərarlarına hörmət edilən, sevildiyini bilən uşaq özünə inamı yüksək və xoşbəxt fərd kimi formalaşır.

 

  1. Suallar verin

Ona cavablar deyil, suallar verin. Siz suallar vasitəsilə övladlarınızın bəzi mövzulardaki fikrini, mövqeyini və istəklərini öyrənə bilərsiniz. İstəmədiyiniz və ya xoş olmayan cavablar alsanız, mühakimə etməyin. Səbəblərini soruşun və qarşılıqlı fikirlərinizi bölüşün. Belə söhbətlərlə övladlarınız fikirlərinə önəm verildiyini anlayacaqdır.

 

  1. Seçimlər verin

Fürsətlər yaradın. Onlara həyatın uzun olduğunu, hədəflərinin olacağını öyrədin. Ancaq hədəflərini seçərkən övladınıza istedadını, xarakterini, bəyəndiyi və bəyənmədiyi cəhətlərini düşünməsinə kömək edin. Yəni, onları birbaşa istiqamətləndirməməlisiniz. Bunun əvəzinə alternativlər arasından seçim etməyə təşviq edin. Özünü tanımaq imkanı olan uşaq uğurlu və xoşbəxt bir həyatın açarını qazanır.

 

  1. Məsuliyyəti öyrədin

Uşaqların sosial həyatdakı aktivliyini təmin etmək üçün məsuliyyət düşüncəsini aşılamalısınız. Çox kiçik yaşlardan ona məsuliyyət tələb edən tapşırıq verməli, verilən tapşırıqlara isə müdaxilə etməməlisiniz. Oyuncaqlarını onun yerinə yığmaq, ev tapşırıqlarını onun yerinə etmək kimi davranışlardan uzaq olmalı, məsuliyyətini dərk etməsinə kömək etməlisiniz.

 

Unutmayın ki, ailənin verdiyi sevgi, təsdiq və diqqət övladlarınızı daim xoşbəxt fərd edir. Bu səbəbdən valideyn olaraq nə qədər müsbət təsirlər yaratsanız, övladınız da sizdən həmin müsbət vərdişləri öyrənir.  Xoşbəxt ailədə böyüyən hər uşaq xoşbəxtdir.

Uşaqlıq travmasını yaradan səbəblər nələrdir?

“Uşaqlarda travma nədir?” sualını düşündükdə ilk olaraq, uşaqların təhlükəsizliyini, həyat nizamını, təməl həyati hüquqlarını təhdid edən, psixoloji və fiziki bütünlüyünü zədələyən hadisələr ağlımıza gəlir. Həmçinin erkən yaş dövründə gözlənilmədən baş verən mənfi təcrübələr, stressə səbəb olacaq həyat şərtləri də uşaqlarda travma yarada biləcək səbəblərdənir.

Bu barədə geniş məlumat almaq üçün “Bağçam” Uşaq Bağçaları şəbəkəsinin tərəfdaşı psixoterapevt Aynur Hüseynli ilə söhbətləşdik. 

Aynur xanım bildirir ki, uşaqların həyatına ciddi təsir edən: cinsi zorakılıq, avtomobil qəzası, təbii fəlakətlər, uşaqlıqda cərrahi əməliyyat, sevilən bir insanı itirmək və s. kimi hadisələr onlarda tramvaya səbəb olur. Hətta uşaqların bu təcrübələrə şahid olması belə kifayət edir:

“Erkən yaş dövrü –  0-6 yaş aralığı uşaqların həyat bacarıqlarına yiyələndiyi və sinir sisteminin inkişafının sürətli getdiyi vacib dövrdür. Bu zaman aralığında baş verən mənfi hadisələr uşağın inkişafında iz buraxır. Travmanın şiddətindən asılı olaraq bu izlər fərqlidir və irəliləyən yaş dövründə uşaqlarda dərin təsirlərə səbəb olur. Bura emosional inkişafda geriləmə, qavramada problem, sosial bacarıqlarda zəiflik kimi ünsürlər aid olunur. Bu dəyişikliklər həm uşağın yaxınları, həm də bağça/məktəb mühitində müşahidə olunur”.

Müsahibimiz qeyd edir ki, travma erkən yaş dövründə uşaqların həm psixi, həm fiziki, həm də emosional sağlamlığı üçün ciddi təhlükə yaradır və bəzi əlamətlərlə müşahidə olunur:

Tramvanın formasına görə uşaqlarda müxtəlif simptomlar müşahidə olunur. Bura, yuxu və qidalanmada pozuntu, təmizlik vərdişlərində fərqlilik və reqressiya (geriyə getmə), çox hərəkətlilik, narahatlıq, tək qalma istəyi və ya təklikdən qorxma, hər fürsətdə ağlama, uyğunlaşmada çətinlik, özünü günahlandırma, diqqət və bağlanma problemləri kimi hadisələr qeyd edə bilərəm. Yaş artdıqca həmin simptomlarda dəyişkənliklər də müşahidə olunur”.

Psixoterapevt əlavə edir ki, uşaqlıq travmaları onun təsirində qalan insanların sağlamlığını təhdid edir. Bu vəziyyət depressiya, travma sonrası stress pozuntusu, yuxu pozuntusu, yemə pozuntusu, maddə asılılığına səbəb ola bilər:

“Ümumiyyətlə travmatik hadisənin şiddəti, davam etmə müddəti, uşaqlarda fərqli travmatik təsirlər yaradır. Bu dəyişkənliklər uşaqların daim yanında olan şəxslər tərəfindən hiss oluna bilir. Əksər hallarda valideyn uşağa kömək məqsədi ilə yanlış yanaşma göstərir. Bu da vəziyyəti daha da gərginləşdirir. Bu müddətdə ilkin olaraq bir mütəxəssislə əlaqə saxlamaq lazımdır. Günümüzdə uşaq psixoterapiyasında həm uşaq, həm də ailə mərkəzli yanaşmalardan geniş istifadə olunur”.

Sonda, Aynur xanım uşaqlıq travmasının qarşısını almaq və ya təsirlərini azaltmaq üçün edilməli olan lazımi təlimatları sadalayır:

  1. Uşağın təhlükəsizliyi formalaşdırmaq
  2. Uşaqların emosiyalarını ifadə edə bilməsi üçün mühit yaratmaq və buna təşviq etmək
  3. Bəzən uşaqların özünü günahlandırması müşahidə oluna bilər. Bu müddətdə onun günahı olmadığını aydın və uyğun şəkildə izah etmək
  4. Terapiya müddəti uşaqdan – uşağa dəyişir. Bu müddətdə səbrli və sakit davranmaq və prosesin düzgün irəliləməsinə kömək etmək
  5. Professional yardım almaq
  6. Bu müddətdə uşaqların rutinin formalaşdırmaq və eyni qayda üzrə davam etmək
  7. Müvəqqəti olaraq ana – atanın yanında yatmasına icazə vermək
  8. Şiddət tərkibli oyun, proqramdan uzaq tutmaq, ekran və ya qəzet/ jurnalda məzmunlarına diqqət etmək.
  9. Daha çox valideynləri ilə birlikdə vaxt keçirməsini təmin etmək, oyun oynamaq, kitab oxumaq, gəzintiyə çıxmaq kimi fəaliyyətlər yerinə yetirmək
  10. Bağça mühitində fəaliyyətlərə qoşulmaq istəmədikdə buna məcbur etməmək. Zamanla sosiallaşmasını təşviq etmək.

Uşaqlar üçün əyləncəli yay qidaları

Yay aylarında temperaturun artması ilə yanaşı baş verəcək problemlərdən xilas olmaq üçün uşaqların düzgün və sağlam qidalanmasını təmin etməliyik.

Uşaqlar yemək vərdişlərini valideynlərindən örnək aldıqlarından valideynlərin də masa arxasında yedikləri qidalara diqqət yetirmələri, sağlam qidalara üstünlük vermələri olduqca vacibdir.

İlk növbədə uşağınızın yemək yeməsində çox israr etməyin. Çünki isti hava onların iştahasını istər-istəməz azaldır. Mümkün qədər zeytun yağı və yüngül tərəvəz yeməklərinə üstünlük verin, qızardılmış yeməklər bişirməyin.

  • Yay fəsli ailə ilə birgə açıq havada vaxt keçirib, xoş xatirələrlə zəngin olan bir zamandır. Övladlarınızla birgə piknik edərək, əyləncəli süfrə aça bilərsiniz. Bu yolla siz həm də uşaqların sevəcəyi yay qidalarını hazırlamaq imkanınız olacaq. Mövsümi qidalardan sayılan dondurma, meyvə səbəti buna misal ola bilər.
  • Uşaqların qidalanmasında yetərli kalsiumun olması önəmlidir. Süd, pendir, yoqurt ən önəmli kalsium mənbələrindəndir. Amerikan Pediatr Akademiyasının hesabatına əsasən kalsium ehtiyacını qarşılamaq üçün təklif olunan bu siyahıda dondurma da yer alır. Yay aylarında uşaqları kalsiumla təmin etmək üçün evdə təbii üsulla dondurmalar hazırlamaq balacalar üçün əyləncəli ola bilər. Misal olaraq giləmeyvə və ya meyvələri əzib südlə qarışdırın, tərkibinə bal, müxtəlif çərəzlər də əlavə edə bilərsiniz. Daha sonra əldə etdiyiniz məhlulu şirniyyat qəliblərinə dolduraraq soyuducuya qoyun. Beləliklə, övladınız üçün südlü, vitaminli, meyvəli ləziz dondurma hazırlamış olursunuz.
  • Süfrəyə qoyduğunuz sağlam qidaların, meyvə və tərəvəzlərin sağlamlığa faydalı olduğunu övladlarınıza başa salın, onunla səmimi ünsiyyət qurmaq və əyləncəli söhbət etmək sizə olan inamını daha da artıracaqdır.
  • Meyvələr uşaqların pəhrizində və sağlam qidalanmasında vacib rol oynayır. Hər bir meyvə müxtəlif vitamin və minerallardan ibarətdir. Bundan əlavə, alma, albalı, ərik, şaftalı, banan, qarpız və s. kimi meyvələrdə olan vitaminlər immun sitemini gücləndirdiyi üçün uşaqlara verilməsi xüsusi tövsiyə olunur.
  • Qızmar yay günlərində uşaqların qida rasionundan şəkərli və qazlı içkilər yer almamalıdır. Ev şəraitində hazırlanmış təbii kompot, ayran və ya dovğa içmək daha məqsədə uyğundur.
  • Ev şəraitində uşaqlarınızla birgə kalorisi və şirini az olan müxtəlif heyvan fiqurlu qurabiyələr hazırlaya bilərsiniz. Hətta övladınızın sevmədiyi meyvələri onunla birgə əylənərək reseptə əlavə edə bilərsiniz.
  • Unutmayın ki, mövsümi qidalar istehlak etmək həm sizin həm də övladınızın sağlamlığı üçün vacibdir.

“Uşaqlar dünyanı fantaziya və oyun vasitəsilə mənimsəyir” – Arzu Rzayeva

Təxəyyül və təsəvvür zehni prosesdir, təfəkkür və yaddaşla ayrılmaz şəkildə bağlıdır. Bu, insanın təcrübə əsasında yeni obrazlar təqdim etmək bacarığıdır. Təxəyyülün inkişafı beyni aktivləşdirir, məntiqi bilikləri artırır. Buna görə də uşaqları bu prosesdə stimullaşdırmaq vacibdir.

Mövzu haqqında ətraflı məlumat üçün “Bağçam” şəbəkəsinin uşaq inkişafı üzrə koordinatoru Arzu Rzayevanın fikirlərini öyrəndik.

Arzu xanım bildirir ki, uşaqlarda təxəyyül təlim və tərbiyənin həlledici təsirləri altında inkişaf edir. Təxəyyülün inkişafı üçün müvafiq təcrübə toplamaq, ətrafdakı reallıq haqqında fikirləri genişləndirmək lazımdır:

Bu təcrübələri uşaqlar şəxsi müşahidələri, ətrafdakı obyekt və hadisələr haqqındakı bilikləri, həmçinin yaradıcılıq təcrübələrini ötürən böyüklər vasitəsilə əldə edirlər. Məktəbəqədər yaş dövründə uşaqların təcrübələri genişlənir, maraqları inkişaf edir və etdikləri fəaliyyətlər mürəkkəbləşir. Beləliklə, onların təxəyyülü daha da inkişaf edir. Emosional inkişafa da öz təsirini göstərən təxəyyül, şəxsin emosional tonunu artırır, əhval-ruhiyyəsini yaxşılaşdırır. Uğurlu pedaqoji fəaliyyət üçün təxəyyülün bu funksiyası da böyük əhəmiyyət kəsb edir”.

Təxəyyülün inkişafı üçün edilməli olan faəliyyətləri qeyd edən Arzu xanım, uşaqlarda bədii tərbiyənin bu istiqamətdə mühüm rol oynayıdığını söyləyir:

“Təsəvvür etmək üçün uşaqlar hər hansı fəaliyyət yerinə yetirməlidir. Bura oynamaq, rəsm çəkmək, quruculuq işi aparmaq və ya ən sadəsi kommunikasiya aid edilə bilər. Uşaqların təxəyyülü onun məhsuldarlığına uyğun nəzərə alınmalıdır. Yəni, yalnız sərbəst fantaziya prosesi kimi deyil, uşağın özü tərəfindən hansısa məhsul yaratmağa yönəlmiş xüsusi fəaliyyət forması  rəsm, nağıl, oyunun süjeti və s. ola bilər.

Bədii yaradıcılığa meylliyi olan, emosional və həssas uşaqlara daha çox oyun və rəsm lazımdır. Rasional, analitik, mücərrəd təfəkkürə meylli uşaqlarda isə intellektual və rasional fəaliyyətlərin, şahmatın payı artır. Nağılları və bədii hekayələri dinləmək, tamaşalarda iştirak etmək, onun üçün əlçatan olan rəsm və heykəltəraşlıq əsərlərinə baxmaqla uşaq təsvir olunan hadisələri təsəvvür etməyi öyrənir, təxəyyülü inkişaf edir.

xəyyülün inkişafı əsasən aktiv fəaliyyətlərlə bağlı olduğu üçün telefon, texnologiyalardan istifadə, təxəyyülün inkişafına heç bir təsiri olmur ”.

Arzu xanım digər önəmli məqama da toxunur. O söyləyir ki, təxəyyül öz-özünə inkişaf etmir, müəyyən şərtləri və hər şeydən əvvəl düzgün tərbiyə işinin təşkilini tələb edir. Düzgün pedaqoji rəhbərlik olmadıqda, təxəyyülün inkişafı ləngiyir və ya arzuolunmaz istiqamətə getməyə başlayır. Böyüklərin vəzifəsi də uşaqların hər cür qabiliyyətini inkişaf etdirməkdir:

“Uşaqların təxəyyülünü inkişafına dəstək olarkən onun həyatla bağlı olmasını, reallığımızın yaradıcı əksi olmasını təmin etmək lazımdır.

Uşağın yaradıcılıq fəaliyyətinin stimullaşdırılması üçün böyüklərə tövsiyələrim belədir:

-Uşağınıza yaradıcılıqda maksimum müstəqillik verin. Ona birbaşa göstəriş verməyin, müstəqil hərəkət etməsinə kömək edin.

– Uşağınıza xoş niyyət göstərin, onu tənqid etməyin.

-Uşaqların təşəbbüslərinə əhəmiyyət verin və onların özbaşına edə biləcəklərini onların əvəzinə etməyin, yalnız bir az kömək ola bilərsiniz.

-Yaradıcı problemlərin həllində şəxsi nümunə göstərin və uşaqları yaradıcılıqla problemləri həll etməyə təşviq edin. Müxtəlif variantları sınayın.

-Uşaqlara fəal şəkildə sual soruşmaq imkanı verin”.

Sonda mütəxəssis təxəyyülün məktəbəqədər uşaqların intellektual inkişafına təsirini də vurğulayır:

“Təsəvvür məktəbəqədər uşağın intellektual inkişafına birbaşa təsir göstərir. İntellektual inkişaf məktəbəqədər uşaqlarda müəyyən bilik səviyyəsinin, elementar idrak bacarıqlarının məsələn, müqayisə və ümumiləşdirmə qabiliyyəti və idrak motivlərinin, maraqlarının inkişafına yönəldilib. Sonrakı yaş dövrlərinə nisbətən daha yüksək intellektual inkişaf templəri müşahidə olunur. Təxəyyül  qavrayış prosesi ilə qarşılıqlı əlaqədədir, qavrayışa daxil olur, dərk edilir.

Təsəvvür sayəsində məktəbəqədər uşağın idrak qabiliyyətləri əhəmiyyətli dərəcədə genişlənir. Təxəyyülün köməyi ilə uşaqlar insan hərəkətlərinin sxemlərini və mənalarını yaradıcı şəkildə mənimsəyə, hər hansı bir hadisə və ya hadisənin vahid obrazını qura bilərlər. Təsəvvür zehni konsentrasiyanı təşviq edir, diqqətin intensivliyini artırır”.

Unutmayaq ki, hər bir uşağın özünəməxsus xüsusiyyətləri var. Valideynlərin vəzifəsi bu qabiliyyət və meylləri görərək inkişaf etdirməkdir. Bu prosesdə böyüklər uşağa kömək etməli, yaradıcı fəaliyyətini dəstəkləməlidirlər.

İndigo Support – Reabilitasiya, İnteqrasiya və Qayğı mərkəzi 

İndigo Support 2-7 yaşlı xüsusi uşaqlar üçün həkimlərin hazırladığı fərdi inkişaf planı əsasında müxtəlif fəaliyyətlər təşkil edən Reabilitasiya, İnteqrasiya və Qayğı mərkəzidir.

Mərkəzin missisiyası xüsusi uşaqları inkişaf, reabilitasiya, inteqrasiya və inkluziv təhsilə (uşaq bağçasına və məktəbə) cəlb etmək və valideynlərə dəstək olmaqdır.

İndigo Support haqqında daha ətraflı məlumat almaq üçün mərkəzimizin həkimi, fəlsəfə doktoru, nevroloq Kamran Salayevdən müsahibə aldıq.

Qeyd edək ki, mərkəz “Bağçam” Uşaq Bağçaları Şəbəkəsinin baş direktoru Samirə Dünyamalıyeva və “Mədinə” Tibb mərkəzinin təsisçisi nevroloq Kamran Salayevin birgə əməkdaşlığı ilə fəaliyyət göstərir.